
Egyre inkább kiderül, hogy a könyvnek milyen fontos lelki és érzelmi, kognitív és egyéb fejlesztő hatása van, szemben a digitális eszközökkel. A skandináv országokban, ahol elsőként vezették be a digitális oktatást, a negatív hatásokat látva már elvették a gyerekektől a tableteket, és visszaálltak a hagyományos, kézzel írás és olvasás tanítására. Ha tehát a gyerekeknek könyvet adunk a kezébe, vagy könyvet veszünk nekik ajándékba, biztos, hogy jót teszünk az értelmi, érzelmi és szociális fejlődésükre nézve. A könyv az egyik leghatékonyabb és legérdekesebb eszköz, ami segít a gyerekek tanulásában, a kreativitásuk fejlesztésében és a világ megismerésében. A korai találkozás a könyvekkel a gyermekek életében hosszú távú előnyöket ad, és közben még szórakoztató és értékes időtöltés is.
A könyvek elősegítik a gyermekek kognitív fejlődését. A mesekönyvek, képeskönyvek és történetek olvasása vagy lapozgatása során a gyerekek új szavakat és kifejezéseket tanulnak, ami jelentősen bővíti a szókincsüket és fejleszti a nyelvi készségeiket. A történetek megértése közben fejlődik a gondolkodási képességük és a képalkotó fantáziájuk, hiszen összefüggéseket kell felismerniük, és elképzeléseket alkotnak a szereplőkről és a cselekményről. Az interaktív könyvek, például a hangokat adó vagy tapintásos érzékelést igénylő kiadványok további lehetőségeket nyújtanak a tanulásra, játékos módon ösztönözve a figyelmet és a memóriát.
A könyvek érzelmi fejlődést is elősegítenek. A történetek során a gyerekek azonosulhatnak a szereplőkkel, és olyan érzelmeket ismerhetnek meg, mint az öröm, a szomorúság, a félelem vagy a bátorság és a hála. Ennek óriási szerepe van az empátia és az érzelmi intelligencia fejlesztésében. A közös olvasás a szülőkkel vagy más családtagokkal erősíti a kötődést és a biztonságérzetet is, hiszen ezek a pillanatok a közös figyelemről és az együtt töltött minőségi időről szólnak.
Ajándékként a könyv különösen értékes, mert időtálló és személyes. Egy jól megválasztott könyv egy tartós ajándék, amit a gyerek újra és újra elővehet. Az ajándékozott könyv különleges értéket képviselhet, ha személyes üzenettel látjuk el, vagy ha olyan történetet választunk, ami a gyerek érdeklődési köréhez kapcsolódik.